Het leven van Lisa (filmpje)

Huis voor Taal is een project dat laaggeletterden en anderstaligen de mogelijkheid biedt om de Nederlandse taal (beter) onder de knie te krijgen. In de FlevoMeer Bibliotheek Urk is een speciale plek ingericht waar u leesmateriaal, makkelijke leesboeken voor volwassenen, computers met oefenprogramma's en informatie vindt over taallessen op Urk. In de gemeente Urk zijn er naar schatting 2.600 mensen tussen de 15 en 74 jaar die grote moeite hebben met lezen en schrijven. Dit is 14% van alle inwoners in Urk. In heel Nederland heeft ongeveer één op de negen mensen moeite met lezen en schrijven.

Op Urk zijn sinds mei 2014 een aantal activiteiten gestart:

• Leesclub in de bibliotheek
  • Taalgroepen in de bibliotheek en 't Jeugd
  • 1 op 1 begeleiding
  • Echtparen begeleiding
  • Thema-activiteiten in de bibliotheek
  • Workshops voor vrijwilligers

Taal voor het Leven

Het Huis voor Taal is een samenwerking tussen het proefprogramma Taal voor het Leven van Stichting Lezen & Schrijven, de gemeente Urk, FlevoMeer Bibliotheek Urk en Caritas Urk. Taal voor het Leven werkt samen met docenten en geschoolde vrijwilligers en ze gebruikt op maat gemaakt lesmateriaal. Uniek aan deze aanpak is dat vrijwilligers mensen op een laagdrempelige manier, in bijvoorbeeld de bibliotheek of in het buurthuis, helpen naar een hoger lees- en schrijfniveau. Taal voor het Leven is naast de regio Flevoland ook actief in andere regio’s. Kijk voor meer informatie op http://www.taalvoorhetleven.nl en http://www.lezenenschrijven.nl/.

Informatie, aanmelden of vrijwilliger worden

Iedereen die een vraag heeft over taallessen, zelf of met hulp van een taalvrijwilliger wil gaan oefenen, of belangstelling heeft om vrijwillige taaltrainer te worden, wordt uitgenodigd langs te komen in de bibliotheek, in 't Jeugd of op het kantoor van Caritas Urk.

Bij aanmelding volgt eerst een kennismakingsgesprek met de hulpvrager. Daarna wordt met grote zorgvuldigheid een taalvrijwilliger gezocht die past bij de vrager en zijn/haar situatie. U mag er vanuit gaan dat de taalvrijwilliger in vertrouwelijkheid omgaat met door hem/haar verkregen informatie.

Voor meer informatie bent u van harte welkom op kantoor, Singel 9A, 8321 GT Urk, 68 33 46 of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.