Wat is Caritas Urk?

Caritas Urk is een stichting voor jeugd- en jongerenwerk, samenleving en informele zorg.

Bekijk hier het filmpje om een beeld te krijgen van ons werk

Doelstelling van Caritas Urk

De doelstelling van Caritas Urk is breed en staat als volgt beschreven in de stichtingsstatuten:

'In stand houden en zo nodig bevorderen van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de kwetsbare burgers. Het ondersteunen en verlichten in de taak van de mantelzorgers, bieden van zinvol vrijwilligerswerk en het coördineren van de vrijwilligershulp. Stimuleren van de participatie in de breedste zin van het woord, met als uitgangspunt het versterken van eigen kracht en het netwerk. Het bieden van educatieve-, sociaal culturele- en sportactiviteiten aan diverse doelgroepen. Het in stand houden en stimuleren van buurtfuncties, bijvoorbeeld d.m.v. exploitatie van een of meerdere buurthuizen om daarmee bij te dragen in de uitvoering van de taak in de opbouw van het maatschappelijke en culturele leven van de Urker samenleving.'

Missie

Caritas Urk is actief binnen de gemeente Urk op het terrein van participatie van de (kwetsbare) burgers en versterken van hun eigen kracht. Dit gebeurt op basis van de christelijke waarden. De activiteiten, dienstverlening en ondersteuning worden uitgevoerd binnen de kaders van het gemeentelijke beleid. Door de aangeboden activiteiten, dienstverlening en de ondersteuning vervult Caritas Urk een stimulerende en versterkende rol bij de participatie van de burgers; hierbij wordt uitgegaan van eigen kracht. Het versterken van eigen kracht en regie over eigen leven, staan centraal binnen het werk van Caritas Urk. De medewerkers ondersteunen de burgers bij het vinden van een passende oplossing voor hun problemen en vraagstukken wanneer zijn - door welke reden dan ook- moeite hebben om zelf invulling te geven aan de participatie. Eigen kracht en de mogelijkheden vanuit het eigen netwerk vormen een basis voor deze ondersteuning. Caritas Urk wil een bijdrage leveren aan een samenleving waar zorg voor elkaar centraal staat en iedereen, naar eigen vermogen, mee kan doen!

Visie

Caritas Urk is een brede welzijnsorganisatie voor iedereen, aangevuld met het onderdeel informele zorg voor een brede doelgroep. Caritas Urk wil een zichtbare organisatie zijn binnen de gemeente Urk; wil gezien en erkend worden als een professionele innovatieve organisatie, die de maatschappelijke veranderingen aan kan en deze kan transformeren in het beleid van welzijn- en (informele) zorg. Tevens wil Caritas Urk een goede samenwerkingspartner zijn voor de organisaties in welzijn en zorg. Een welzijnsorganisatie, die goed verankerd is in de Urker gemeenschap. We streven naar waardering, stimulering en versterking van het vrijwilligerswerk als waardevolle en onmisbare bijdrage aan de samenleving. De organisatie maakt zich hard voor herkenning en erkenning van mantelzorgers. Voor alle doelgroepen (jong en oud) wil Caritas Urk een gevarieerd aanbod van activiteiten en een overzichtelijke dienstverlening, juiste begeleiding en ondersteuning bieden.

Caritas Urk voert haar werkzaamheden uit, vanuit verschillende clusters

1. Samen zorgen

2. Meedoen in de samenleving

3. Jeugd- en jongerenwerk

4. Sport en Cultuur

5. Verhuur

Jaarverslag Caritas Urk

Jaarverslag 2015

Protocollen en andere documenten

Folder intake nieuwe vrijwilligers

Folder algemene richtlijnen en afspraken

Voorbeeld overeenkomst vrijwilligerswerk

Gedragscode algemeen

Algemene informatie

Caritas Urk

Locatie Singel

Singel 9A

8321 GT Urk

T: 0527 683346

Locatie 't Jeugd

(alleen zalenverhuur)

Richel 4

8321 RX Urk

T: 0527 681551

I: www.caritasurk.nl

Caritas Urk is er voor u, maak er gebruik van!