Mantelzorgers ontvangen blijk van waardering

Vandaag, 7 november, wordt op Urk aandacht besteed aan mantelzorgers met de Dag van de Mantelzorg.
Mantelzorgers zorgen onbetaald, langdurig en vaak intensief voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende persoon uit hun omgeving. Dit kan een partner, kind, ouder, broer of zus zijn. Deze zorg wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd omdat er sprake is van een sociale, emotionele band. Toch is aandacht en ondersteuning voor mantelzorg weldegelijk noodzakelijk, vindt ook de gemeente Urk.

Met de jaarlijkse Dag van de Mantelzorg worden zij door Caritas Urk in het zonnetje gezet. Dit gebeurt vanavond tijdens het Mantelzorg Event in de Ichthushof , waar zij kunnen genieten van een gezellige avond met een diner. Mantelzorgers die bij Caritas Urk bekend zijn en die niet naar dit Event kunnen of willen, krijgen als waardering een cadeaubon in de brievenbus, die bij een aantal Urker ondernemers in te wisselen is voor een leuke of lekkere attentie.

Niet alleen vandaag
Nog mooier zou het zijn als we met elkaar vaker oog hebben voor de mantelzorger, dus niet alleen op deze dag. Begrip en steun voor de mantelzorger helpt! Bij Caritas Urk kunnen mantelzorgers terecht voor hun vragen en ondersteuning.
Maar ook het sociale netwerk van de mantelzorger kan een hele waardevolle steun voor ze zijn.

Voor meer informatie over mantelzorg en ondersteuning kunt u terecht bij Caritas Urk. Telefoon 683346 of kijk eens op www.caritasurk.nl.

Uw mening telt!

Om onze mantelzorgondersteuning zo goed mogelijk op uw situatie aan te laten sluiten, zijn we benieuwd hoe u deze ondersteuning ervaart, of het u helpt en waar het beter kan.

=> Daarvoor hebben we een korte vragenlijst opgesteld. <=

U helpt ons en ook uzelf en medemantelzorgers door dit in te vullen en (eventueel anoniem) terug te sturen. U kunt de vragenlijst downloaden. Vervolgens mag u het per post naar ons toesturen of per mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

U kunt de vragenlijst ook online invullen: Volg daarvoor deze link.

In nog geen 5 minuten helpt u ons u helpen!

Binnen het steunpunt staat de mantelzorger centraal en niet de zieke. Het biedt een plaats waar mantelzorgers terecht kunnen met hun vragen en verhaal.

Bij het Steunpunt Mantelzorg kunt u terecht voor:
- Vragen en informatie over (mantel)zorg
- Een persoonlijk gesprek met de mantelzorgconsulent
- Begeleiding en ondersteuning door de mantelzorgconsulent
- Ondersteuning van uw zorgtaak door inzet van een vrijwilliger
- Contact met andere mantelzorgers
- Informatie over themabijeenkomsten, cursussen en gespreksgroepen voor mantelzorgers
- Algemene informatie over gezondheid en ziektes (o.a. dementie, CVA)
- Informatie over respijtmogelijkheden

Activiteiten en bijeenkomsten

Voor meer informatie en datums omtrent onze activiteiten kunt u kijken in de agenda.

Caritas Urk coördineert het steunpunt mantelzorg. Wilt u meer informatie?

Jose Oijevaar en Annerie Ester zijn op werkdagen te bereiken. Bel met telefoonnummer 683346. E-mailen is ook mogelijk: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Voor de algemene contactgegevens kijkt u hier: neem contact op met ons.